Fasta

Fasta är naturligt !

Djur och människor har förmågan att använda sina reserver, främst fett, när det är brist på mat.  Eftersom reserverna ger oss energi när vi fastar, kan vi leva som vanligt och är inte hungriga. Att alternera festande och fastande är en naturlig cykel som vi har glömt bort alltför länge.

Välgörande för kroppen


Vi äter ihjäl oss idag. Våra kroppar är sämre anpassade för frosseri och skräpmat än för fasta. Överätande är en starkt bidragande orsak till våra välfärdssjukdomar, där fetma och diabetes typ 2 bara är några exempel.  Många som fastar 6 dagar enligt den beprövade Buchinger-metoden, är så nöjda att de ändrar kostvanor efteråt - man vill gärna dra ner på sockret efter att ha mått så bra på nästan bara fett i en vecka - samt  inför fasta i sin livshygien: årlig veckofasta, mer eller mindre regelbunden periodisk fasta.  I slutet av veckan har de flesta mer energi än någonsin, och känner sig lättare och fräschare. Vissa måste till och  med övertalas att bryta fastan!


Fasta är också en naturlig detoxmetod. Den stimulerar kroppens autofagi som städar bort defekta celldelar genom att "själväta" dem, och som bildar nya celldelar. Immunförsvaret stärks också, och tarmfloran regenereras. Värdena på blodtryck, blodfetter, blodsocker och insulin förbättras. Liksom vikten och midjemåttet.


Mät, väg och testa dig gärna före och efter fastan!

Frigörande för själen


Under fasteveckan skalar vi bort mycket som tynger oss, vi slösar ingen energi på matsmältning och kopplar av från vardagens stress. Närheten till naturen gör sitt till.


Vissa anser att man är lugnare och mer insiktsfull under fastan. Är det kanske därför fasta är en viktig beståndsdel i alla religiösa och andliga traditioner?


Under fastan kan du passa på att ta det lugnt, minska på takten, leva i nuet och njuta av  de små tingen omkring dig.

Digital detox - 

koppla ner och möt dig själv!

 

Hur ofta tittar du på mobilen? Blir du nervös om den eller plattan är långt borta ? Vad sägs om en vecka utan dator och platta? En vecka där mobilen är avstängd när den inte används och där dina kollegor blivit informerade om att du inte är anträffbar? Där du inte hörs av på sociala medier ?

En vecka där du har möte med dig själv.

 

Vi tycker att avkoppling och nedkoppling hör ihop och rekommenderar digital detox under fasteveckan, Men det är du som bestämmer  i vilken mån det är önskvärt och möjligt för dig..

Omställningsproblem


Den första fastedagen tömmer vi glykogenlagren. Stresshormonerna är påslagna och kroppen jobbar på att koppla över till fasteläge. Det tar  2-3 dagar innan produktionen av ketonkroppar är i full gång och energintillgången från fettförbränningen lunkar på. Då tar lyckohormonerna över. Krafterna kommer tillbaka och vi känner oss lugna. Innan vi kommit över den tröskeln är det vanligt att drabbas ett eller flera övergående besvär. Med coachens tips och gruppens stöd  går de dagarna fort, och med förebyggande knep undviks flera problem helt, såsom förstoppning..     


-  Svag och yr vid uppvaknandet (det går över !)

-  Huvudvärk, trötthet, sömnproblem

-  Dålig andedräkt, beläggning på tungan, lätt

    illamående

-  De flesta känner sig frusna under fastan. Klä dig varmt, ta med en varmvattensflaska. Basta.

Fasta

enligt Buchinger-metoden


- Vatten                                  fritt       (1,5 - 3 liter/dag)

- Örtteer                                 fritt

- Grönsaks/fruktjuice          2-3 dl/dag

- Grönsaksbuljong               ca 3 dl/dag


De ca 2-300 kcal som dessa drycker tillför ger en mjuk övergång, utan att störa fastan Man får själv känna sig fram. Lockar de fram hunger har man tagit för mycket.  Vill man undvika socker går det utmärkt att välja bort fruktjuicen. Det går också bra att vattenfasta, men vi rekommenderar i så fall ett salttillskott.


På Buchinger´Wilhelmi klinikerna i Tyskland och Spanien  behandlar man med gott resultat patienter med fasta. Efter närmare 100 års erfarenhet kan man lugnt påstå att metoden är beprövad !

Några fastedrycker


Det är bra att träna och hålla igång musklerna under fastan, men man bör undvika explosiv träning. Vandring, cykling, simning, yoga och styrketräning i lagom tempo är några exempel  på lämpliga träningsformer,.


Sten vitalité ordnar retreater med wellnessfasta som riktar sig till friska vuxna. Tar du mediciner eller undrar om dina lättare hälsoproblem kan ställa till problem. Rådfråga din läkare. Vill du fasta men misstänker att du befinner dig i en gråzon, hör av dig . I vissa fall är det bättre att börja med en kostomläggning. Du som inte är redo att fasta kan välja en vecka med Raw food /grön paleo och vandring istället. Vi erbjuder även kostrådgivning via Skype eller FaceTime.


Man kan också behandla sjukdomar med fasta. Terapeutisk fasta erbjuds på kliniker och sjukhus i vissa länder, under läkarkontroll.


Trots att vi inte erbjuder terapeutisk fasta vittnar många deltagare (anekdotiskt) om en bättre hälsa under eller efter fasteveckan. Mindre värk, färre allergiska reaktioner, bättre värden, mer ork, lugnare och mer fokuserad...


Alla har en medfödd förmåga att fasta, men vissa kan eller bör inte göra det. Se nedanstående lista.



Vem ska inte fasta ?

  • Underviktiga
  • Utbrända, kraftlösa eller sjuka
  • Gravida eller ammande
  • Ätstörningar, psykiatriska problem
  • Allvarliga lever- eller njurproblem
  • Tung medicinering
  • Giftstruma
  • Alkolister och narkomaner


När du fastar är du inte hungrig, eftersom du får energi av dina reserver.

Det är lättare att fasta än att äta kalorisnålt.